Saker börjar fungera!

Hallå alla på-snö-väntande läsare! :)

Först vill jag (Kristian) bara säga att trots att det blir två inlägg idag så får ni inte missa inlägget under, där Markus skriver om sin något omtumlande resa hit till Sydney. Så glöm inte att scrolla ner sen!

Nu har vi varit i Sydney i strax över två veckor (snart två veckor för Markus) och saker och ting börjar ordna upp sig här nere. Jag fick förra helgen nys om jobb som jag fick i måndags, och påbörjade i onsdags. Samma dag som Andy också började jobba då jag lyckades få in honom i samma företag. Som en fet bonus på det här så fick även Markus idag tag på samma jobb (dock annat företag), där han på samma sätt fick in Mattias! Vilket betyder att vi nu alla har jobb!! Då ska vi ta några rader att berätta vad det är för jobb...
Byggarbetare är det närmsta ordet jag kan komma på faktiskt. Det vi gör (Mattias och Markus från och med måndag) kallas "labouring" och är allt möjligt som kan göras på en arbetsplats bortsett från själva byggandet. Exemelvis så jobbade jag idag med att plasta golv i badrum, städa bort smuts från en altan, skrubba träbalkar, cementbortskrapning (finns det inget ord som heter men det får funka nu), lyfta runt tunga saker osv. Det sista åker jag på då han som jag jobbat mest med de här två första dagarna har skadat axeln och inte kan lyfta själv. Andy har haft liknande uppgifter fast lite skitigare jobb då huset som han jobbat i är i början av byggandet medan "mitt" hus är i slutfasen. För övrigt ett hus jag inte tackat nej till... hyfsat nice bygge.

Finns lite små roliga grejer man kan berätta men det blir lätt långrandigt så jag kan sammanfatta och säga att vi har det himla bra här nere. Mat lagar vi faktiskt nästintill varje dag (alla utom kanske 1-3 ggr). Dock blir antalet måltider lite konstiga då det flera gånger blivit stor frukost - stor middag, och sedan inget mer. Har dock börjat komma in i lite bättra rutiner nu när man måsta ta sig upp på morgonen.

För er som har tänkt er en resa till Australien, här är några grejer ni kan förbereda er på:
Kineser: Jäklar vad kineser man ser i Sydney. Helt sjukt hur många med jämna mellanrum. Sedan får några gärna förklara för mig varför "China Town" finns i ALLA världens större städer?? England Town, Sweden Town, Mocanbiqe Town... Aldrig ser man det, bara China Town överallt... Förklaring välkommen.
How you goin': Jätte vanlig term här nere och betyder ungefär "läget". Visst att en engelsk koloni borde ha vänligt folk (precis som England har gott om) men när folk i kassorna frågar hur läget är så börjar man undra. Dock kul, och ni som kanske vill komma och hälsa på oss så är detta alltså en fråga om hur ni mår.
How would you like: Säger de flesta anställda på en McDonalds i centrala Sydney som vi varit på ett par gånger. Detta är alltså en fråga på vad man vill ha. Min teori är dock att de säger "Hi, what would you like?", men tar en genväg och då blir det "Haywould you like?". Dock lite oklarheter här...

Lite vanliga småord:
Cool: Används inte som i Sverige, utan mer som "då säger vi så", eller "förstår du?"
Höh: Se det som ett läte. Vanligt ord för istället för "va?"
Cheers: Precis som i England används det ofta som tack. Funkar även som ett hejdå. Antar att det blir lite som "tack och hej"
Chakamalakah: (Oklart om det stavas så) Detta är ett tecken som man tydligen ska göra som surfare, och det är viktigt att man gör det! Surfing handlar nämligen om att se ball ut. Tecknet är precis det som Ronaldinho gör, eller gjorde under sin tid i Barca när han gjorde mål. Googla så kommer det säkert upp!

Det var allt för denna gången! Ska inte nämna något om vädret, men jag vill bara säga att jag nu märkta att jag är solbränd på höger hand... Sedan får ni dra eran egen slutsats av vad det är för väder då...
Nu ska vi fira att alla har jobb med pizza!

Pusspuss!
/ Kristiano

Kommentarer
Postat av: Anne Grethe

Vad duktiga ni har varit!Grattis till jobben!Kom bara ihåg att "lyfta med låren" så ni inte förstör era ryggar!Vi skall lära oss dom nya uttrykken tills vi kommer.....

Puss,puss

2010-10-14 @ 16:04:46
Postat av: Ralf Hagberg

Instämmer, grattis till jobben grabbar, snyggt jobbat! Ett par frågor bara: Vem lagar maten och vad lagar ni? Vem har fått det fetaste fotbollskontraktet? När kommer ni hem? Har ni inte varit borta tillräckligt länge tycker ni?

Tacksam för snara svar.

2010-10-14 @ 20:50:02
Postat av: Tomásia/mum

wow,wow, wow, congratsssssssss you did it!!! well done guys.

Many hugs

2010-10-14 @ 21:04:21
Postat av: Andy

Jag har fatt kontrakt med australienska landslaget sa jag kommer tyvarr att bli tag har nagra ar till.. alla lagar mat och vi ater mest pasta :)

2010-10-18 @ 12:58:10
Postat av: Susanne

Hej, vi är hemma hos er och käkar middag och har det mysigt pysigt som vanligt. Vad härligt att du har det bra, hoppas allting är super och när du kommer hem så har vi en trevlig middag så vi får höra om alla dina äventyr. //Susanne, Jenny och André, varm kram!

2010-10-23 @ 00:37:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0